هرچند که پژو 205 فروش بالایی در بازار ایران نداشت؛ با نسخه‌ی GTI و T16 در سال‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی، یکی از محبوب‌ترین هاچبک‌های اروپا بود.

    وقتی قرار باشد مردم یک هاچ‌بک سریع و اسپرت را نام ببرند، احتمالا اولین خودرویی که به ذهنشان می رسد، پژو 205 نخواهد بود. در سال‌های نه‌چندان دور، پژو 205GTI یک نماد قدرت با قیمت منصفانه بود. این محصول، امروز به یک کلاسیک گران قیمت تبدیل شده و در نسخه‌ی T16 دارای ارزش بالایی برای مجموعه‌داران است.

    205 t16

    گروه B به گروه خاصی از خودروهای عصر طلایی رالی قهرمانی جهان اطلاق می‌شود که پژو 205T16 هم جزو آن‌ها بود. این خودروها را این گونه توصیف می کردند: ” هیولاهایی که با بلعیدن هوا جهش می‌کردند و از دهان‌های خود آتش بیرون می‌دادند و سروصدایشان تا درهای جهنم می‌رسید. “

    205 t16

    یکی از معدود قوانین خوب مسابقات رالی دهه‌ی ۹۰ میلادی، این بود که خودروسازان می‌بایست بیشتر از ۲۰۰ عدد از نسخه‌های خیابانی مدل‌های مسابقه‌ای خود را تولید کرده و بفروشند. با وجود این که 205T16 بلیط و برگ برنده‌ی پژو برای حضور در مسابقات رالی قهرمانی جهان بود، اما این قانون باعث شد، پژو حاضر شود ۲۰۰ نسخه‌ی خیابانی از 205T16 را بسازد.

    205 t16

    همه ی ۲۰۰ عدد 205T16 از خط تولید 205های سه درب استاندارد بیرون آمدند. اما شانسی که باعث موفقیت‌ آن‌ها شد، استفاده از یک چارچوب لوله‌ای در عقب و جلو خودرو بود. با استفاده از چارچوب لوله‌ای، استفاده از چرخ‌های بزرگ‌تر ممکن شد. به همین دلیل 205T16 دارای بدنه‌ی پهن‌تری نسبت به نمونه استاندارد است.

    205 t16

    قلب پژو 205 T16 یک موتور بنزینی توربوشارژ ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ بود که توانایی تولید قدرت خیره‌کننده‌ی ۵۰۰ اسب‌بخار را داشت. اما مدل‌های خیابانی محدود شده بودند و بیشتر از ۱۹۷ اسب‌بخار نداشتند.  با وجود وزن کم پژو 205T16، مدل خیابانی می‌توانست سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۶.۶ ثانیه ثبت کند و از فراری 308GTB در دوران خود سریع‌تر باشد.

    205 t16

    مدل خیابانی پژو 205T16 یک پیوند خوب و محسوس با دوران طلایی گروه B است تا توسط کلکسیونرها به عنوان خاطره‌ای از آن دوران، جمع‌آوری شود. معلوم است که این اسب شاخدار بهای سنگینی برای خرید دارد. به تازگی نمونه‌ای از آن در جزیره آملیا به قیمت ۱۵۶,۸۰۰ دلار فروخته شد.

ارسال دیدگاه